Ved præhospital transport aftales transporten mellem den televisiterende enhed og den præhospitale enhed. Patientens kliniske tilstand (hæmodynamik) og formodede diagnose er afgørende for, at man kan tage stilling til følgende parametre ved transporten:
1) hastegraden af transporten.
2) kompetenceniveauet hos ledsagende personale
3) kørselsformen
Stabil hæmodynamik defineres ud fra nedenstående kriterier:
Hvis en af ovenstående parametre ikke er opfyldt, betragtes patienten som ustabil.
Tabel 2.1: Hastegrader | ||
Hastegrad | Patientens tilstand | Transport |
---|---|---|
A | Livstruende eller muligt livstruende | Ambulance/ lægehelikopter |
B | Hastende, men ikke livstruende | Ambulance |
C | Ikke-hastende med behov for monitorering og behandling undervejs | Ambulance |
Tabel 2.2: Kompetenceniveau hos ledsagende personale | |||
Kategori | Definition | Ledsagelse | Kompetencer |
---|---|---|---|
0 | Patienter der varetages på alm. afdeling uden monitoreringsbehov | Sygetransport | Observation af klinisk tilstand |
1 | Stabile patienter uden truende svigt af vitale funktioner, men med behov for basal monitorering og mulighed for intervention | Ambulancebehandler Adgang til telemedicinsk rådgivning og evt. rendezvous med akutlægebil | Observation af klinisk tilstand Mulighed for monitorering af vitalparametre, optagelse af 12-aflednings EKG Basal genoplivning Indgift af væske og medicin inden for egen kompetenceramme eller efter lægelig ordination |
2 | Patienter med svigt af et enkelt organ system, men er i stabil fase. Kræver tæt observation og evt. intervention Eller tilbageflytning fra højt specialiseret behandling | Paramediciner Adgang til telemedicinsk rådgivning og evt. rendezvous med akutlægebil | Observation af klinisk tilstand Mulighed for monitorering af vitalparametre, optagelse af 12-aflednings EKG Avanceret genoplivning Luftvejshåndtering, samt indgift af væske og medicin inden for egen kompetenceramme eller efter lægelig ordination |
3 | Patienter med manifest eller truende svigt af et eller flere vitale organer med behov for avanceret respirationsunder-støttende behandling, eller anden livreddende intervention undervejs | Speciallæge i anæstesiologi, gerne med præhospital erfaring Ledsaget af assistent med indgående kendskab til relevant udstyr og procedure. | Alle |
Denne tabel er i overensstemmelse med retningslinjerne fra DSAIM omhandlende ledsageniveauet ved transport. |
Ud fra patientens formodede diagnose, kliniske status og risikoprofil besluttes følgende forud for præhospital patienttransport:
Tabel 2.3: Præhospitale transporter | ||||
Hastegrad/ledsageniveau/kørselsform for specifikke kardiologiske patientgrupper | ||||
---|---|---|---|---|
Kliniske status / | Diagnose (Mistænkt eller bekræftet/formodet aktionsdiagnose) | |||
STEMI / | OBS AKS / | OHCA | Akut aortasyndrom | |
Ustabil2 (inkl. truende ustabil) / højrisiko | Hastegrad A | Hastegrad A | Hastegrad A | Hastegrad A |
Stabil2, moderat risiko | Hastegrad A | Hastegrad A | Hastegrad A | Hastegrad A |
Stabil2, lav risiko | - | Hastegrad A | - | - |
OHCA: Out-of-Hospital Cardiac Arrest |
Der tilstræbes »rendezvous« med en akutlægebil for alle STEMI-patienter. Ordningen administreres af AMK vagtcentralen, som disponerer nærmeste akutlægebil. Dette må ikke forsinke transporten. Såfremt akutlægebilens beredskab er bundet af andre opgaver, må patienten risikovurderes. AMK-vagtcentralen vurderer ud fra vedtagne retningslinjer brug af akutlægehelikopter og sender den sammen med ambulancen, når afstandskriterierne for brugen heraf er opfyldte. Hvis behov for lægeledsagelse og akutlægebil eller akutlægehelikopter ikke er mulig, rekvireres lægeledsagelse på nærmeste sygehus.
Patienter med kardiogent shock har pr. definition ustabil hæmodynamik, og der bør derfor rekvireres rendezvous med lægebil tidligst muligt i den præhospitale fase.
Der tilstræbes ”rendezvous” med lægebil (eller helikopter) for alle patienter med præhospitalt hjertestop. Ved præ- og interhospital patienttransport kan brug af apparatur til mekanisk hjertemassage overvejes. Se Kapitel 22: Hjertestop. Se desuden DASAIM retningslinjer for yderligere informationer om AMK’s brug af præhospitalet.
Ud fra patientens formodede diagnose, kliniske status og risikoprofil besluttes følgende forud for interhospital patienttransport:
Tabel 2.4: Akutte interhospitale transporter | ||||
Hastegrad/ledsageniveau/kørselsform for specifikke kardiologiske patientgrupper | ||||
---|---|---|---|---|
Risikoprofil | Diagnose (Mistænkt eller bekræftet/formodet aktionsdiagnose) | |||
Hjertestop | Akut aortasyndrom | STEMI | NSTEMI / UAP / Arytmi | |
Ustabil (inkl. truende ustabil/ stabil, højrisiko1 | Pågående hjertestop / Hæmodyn. ustabil / Assist.ventilation | Hastegrad A | Hastegrad A | Hastegrad A |
Stabil, moderat risiko | ROSC med stabil hæmodynamik | Hastegrad A | Hastegrad A | Hastegrad A |
Stabil, lav risiko4 | - | - | - | Hastegrad A
|
1Se Afsnit 2.2 for definition af stabil hæmodynamik |
Såfremt patienter med STEMI indlægges på et hospital, hvor der ikke er mulighed for invasiv behandling, kræves overflytning til nærmeste hjertecenter. Ved kort transportvej kan patienten overflyttes uden anden ledsagelse end ambulancepersonalet, såfremt patientens tilstand vurderes som stabil ved første lægekontakt (se Tabel 2.5).
Risikoprofil | Klinisk status forud for transport |
---|---|
Stabil, moderat risiko | Intet behov for i.v. infusion. |
Stabil, højrisiko | Behov for i.v. infusion. |
Ustabil, højrisiko | Hæmodynamisk ustabil |
*Stabil hæmodynamik: Se Afsnit 2.2 |
For patienter indlagt på et hospital uden mulighed for invasiv behandling, kan der blive behov for interhospital transport til invasivt center (se nedenfor) (se Kapitel 1: Akut koronart syndrom)
|
Hvis der ud fra en samlet vurdering findes potentiel behandlingsindikation af den akutte aortadissektion, er overflytning altid indiceret. Med sufficient forberedelse er alle patienter transportable. Under transport sikres behandling af forhøjet blodtryk og smerter.
Tabel 2.7 | |
---|---|
Risikoprofil | Klinisk status forud for transport |
Ustabil* (manifest/truende=stabil, højrisiko) | Hæmodynamisk ustabil patient og/eller bekræftet aortadissektion |
Behandling af kardiogent shock er som regel en specialopgave, der bl.a. kræver invasiv monitorering af hæmodynamik. Hvis der ud fra en samlet vurdering findes behandlingsindikation, er overflytning til hjertecenter altid indiceret. Med sufficient forberedelse er alle patienter principielt transportable. Se Kapitel 4: Akut hjertesvigt, Afsnit 4.5.3.
Tabel 2.8 | |
---|---|
Risikoprofil | Klinisk status forud for transport |
Ustabil* (manifest/truende=stabil, højrisiko) | Hæmodynamisk ustabil patient evt. |
Akutlægehelikopterne er organiseret med en besætning bestående af en erfaren præhospital akutlæge (anæstesiolog), en pilot og en paramediciner. Brugen af lægehelikopter til transport af patienter med STEMI har vist en reduktion i det samlede system-delay. Tidsgevinsten ved brug af lægehelikopter bliver større, jo længere transportafstanden er mellem optagestedet og PCI-centret. Akutlægehelikopterne kan flyve i mørke og under forhold med dårlig sigtbarhed. Akutlægehelikopterne disponeres af AMK vagtcentralerne ud fra vedtagne retningslinjer.
Ved præhospital visitation aftales overflytningen mellem den læge, som varetager den telemedicinske visitation, AMK-vagtcentral og modtagende afdeling. Ved interhospital transport indgås aftale om overflytning mellem afgivende og modtagende afdeling. Transport med akutlægehelikopter bestilles via AMK-vagtcentral.
Ved både præ- og interhospital helikoptertransport har helikopterlægen den endelige myndighed til at beslutte om, akutlægehelikopter kan anvendes. Under helikoptertransport har den ledsagende speciallæge ansvaret for patienten.
Modtagende afdeling bør kunne kommunikere med akutlægehelikopteren, og det bør forventes, at akutlægehelikopteren ved afgang informerer modtagende afdeling om forventet ankomsttidspunkt.
Alle akutte hjertepatienter, der transporteres med akutlægehelikopter, skal have påmonteret pads, der tillader defibrillering og transkutan pacing under flyvningen. Desuden kræves udstyr til mekanisk hjertemassage.
Helikopterlægen er altid speciallæge i anæstesi. Der er ikke behov for yderligere ledsagepersonale.
Af hensyn til sikkerhed for alt personale og patient skal nedenstående krav ved samarbejde med akutlægehelikopteren iagttages.
Ved modtagelse/aflevering af patient:
Nedenstående skema omfatter patienter, der netop har gennemgået invasiv undersøgelse eller behandling.
PCI ved stabil angina: Ved KAG/ukompliceret PCI, bør patienten ikke selv stå for transporten hjem. Ved komplicerede læsioner indlægges patienten vanligvis til et døgns observation og kan derefter udskrives og transporteres uden telemetri. Patienten må ikke selv køre bil. Se i øvrigt Kapitel 3: Kronisk koronart syndrom, Afsnit 3.5: udredning.
Patienter indlagt med AKS (se Kapitel 1: Akut koronart syndrom, Afsnit 1.9):
|
Tabel 2.3: Præhospitale transporter
Hastegrad/ledsageniveau/kørselsform for specifikke kardiologiske patientgrupper
Kliniske status /
Risikoprofil
Diagnose (Mistænkt eller bekræftet/formodet aktionsdiagnose)
STEMI/
kardiogent shock1
OBS AKS /
arytmi
OHCA
Akut aortasyndrom
Ustabil2 (inkl. truende ustabil) / højrisiko
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Stabil2, moderat risiko
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Hastegrad A
ledsageniveau 2
Kørselsform 1
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Hastegrad A
ledsageniveau 3
Kørselsform 1
Stabil2, lav risiko
-
Hastegrad A
ledsageniveau 1
Kørselsform 1 eller 2
-
-
OHCA: Out-of-Hospital Cardiac Arrest
1Patienter med kardiogent shock bør konfereres mhp visitering til invasivt kardiologisk center
2Se Afsnit 2.2 for definition af ustabil hæmodynamik